Tutoring
Tutoring jest jedną z metod pracy w ramach edukacji spersonalizowanej, która w skuteczny sposób pozwala rozpoznać potencjał, mocne strony konkretnej osoby. Dzięki temu możliwy staje się dalszy efektywny rozwój osoby – dojrzałej, umiejącej podejmować mądre wybory (edukacyjne, zawodowe i życiowe). Osoba korzystająca z tej formy pracy nad sobą, dzięki tutorowi, inspirowana jest do stawiania sobie odważnych celów, podejmowania wyzwań i spełniania marzeń. Proces tutoringu opiera się na indywidualnej relacji i regularnych spotkaniach z tutorem. Pierwotnie tutoring stosowany był na uczelniach wyższych m.in. Oksfordzie, potem także innych anglosaskich uniwersytetach. Uczelnie, na których prowadzony jest profesjonalny tutoring, są w czołówce najlepszych uniwersytetów świata.
Fundamenty tutoringu
- klasyczna relacja mistrz – uczeń;
- współczesne osiągnięcia psychologii pozytywnej, skupiającej się na mocnych stronach osoby i przyszłości, a nie przeszłości;
- personalizm uznający, że w rozwoju osoby poza rozumem i kompetencjami poznawczymi ważne jest także kształtowanie charakteru, woli i emocji.
Tutorial
Tutorial jest indywidualnym spotkaniem zainteresowanej rozwojem osoby z tutorem, które:
- ma miejsce się w szkole, w dogodnym dla obu stron czasie poza lekcjami;
- zwykle trwa godzinę lekcyjną i odbywa się co 2 tygodnie (jeśli jest taka potrzeba i będzie to bardziej efektywne - możliwe jest skrócenie spotkania z jednoczesnym zwiększeniem jego częstotliwości);
- przebiega wg ustalonych przez obie strony zasad spisanych w kontrakcie;
- jest bezpłatne.
Tutor
Każdy z naszych tutorów posiada:
- Certyfikat Tutora I stopnia wydany przez Collegium Wratislaviense - Szkołę Tutorów;
- niezbędne do prowadzenia indywidualnych tutoriali umiejętności (konkretne narzędzia i metody niezbędne w pracy);
- doświadczenie w prowadzeniu tego rodzaju spotkań.
Z tutoringu może skorzystać osoba, która:
- chce rozpocząć przygodę na drodze samorozwoju - podstawą jest dobrowolność;
- zgłasza chęć szkolnemu koordynatorowi tutoringu (Joanna Zorn- Szumiło) /konkretnemu tutorowi lub dostaje taką propozycję od wychowawcy lub innego nauczyciela;
- akceptuje zasady dotyczące przebiegu tutoriali ustalone ze swoim tutorem;
- jest otwarta, chętna do kontaktu z konkretnym tutorem.
|