21 lutego obchodziliśmy w szkole Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Poprzedzony został zainicjowaną w mediach społecznościowych Samorządu Szkolnego ankietą w sprawie wyboru młodzieżowego słowa X LOD.  W wyniku głosowania 124 osób na czele rankingu uplasowało się słowo „rel”, czyli to samo, które wygrało w ogólnopolskim głosowaniu. Na drugiej pozycji znalazło się słowo „sigma”, na trzeciej „delulu”. Statystyki głosowania zamieszczamy na zdjęciu. W planach była jeszcze debata oxfordzka wokół zagadnienia popularnych ostatnio feminatywów, ale wstępne rozpoznanie stanowisk odwiodło organizatorów od  tego przedsięwzięcia, trudno byłoby bowiem znaleźć grupę dyskutantów zdecydowaną bronić ich sensowności.

Uczniowie szkoły zostali poinformowani o planowanych aktywnościach tablicą z ikonografiką umieszczoną przy wejściu do budynku (zdj. w załączeniu).  Przez cały dzień, na przerwach, ekipa szkolnego TikToka przeprowadzała wśród młodzieży spellingbee z karkołomnymi polskimi wyrazami, uwieczniając to na kamerce. Relację można podejrzeć pod linkiem: https://vm.tiktok.com/ZGeAaaryY/

Również na każdej przerwie można było posłuchać wyselekcjonowanych na ten dzień utworów muzycznych, których bohaterem był język polski. Playlista dostępna jest pod linkiem: https://open.spotify.com/playlist/4j2rs1O6No5JGOvVu7BEv8?si=bfedbf9a4e2a4766. Muzyce towarzyszyła prezentacja wyświetlana na telewizorze, której patronowało hasło: „I Ty możesz zostać ambasadorem polszczyzny!” Materiał przedstawiał sylwetki autorów emitowanych piosenek jako tych, którzy bawią się słowem i stają się tym samym popularyzatorami naszego języka (można podejrzeć pod linkiem: https://www.canva.com/design/DAF9JcKQtyY/2VA3sT1WPf_n58kT4rasjw/edit?utm_content=DAF9JcKQtyY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton). W całym budynku szkoły rozmieszczono małe karteczki z kodem qr oraz hasłem ukrywającym ciekawostkę językową stanowiące ścieżkę edukacyjną. Zainteresowani mogli definitywnie rozstrzygnąć wątpliwości w rodzaju: ketchup czy keczup, kebab czy kebap, millenium czy milenium, a także ustalić zasady odmiany obcych nazwisk (kiedy apostrof), nazw własnych regionów i krain geograficznych oraz wielu, wielu innych problemów gramatycznych (zdj. jednego z haseł w załączeniu).

Można było również spróbować swoich sił w pisaniu poematu dadaistycznego, czyli wiersza powstałego z przypadkowych, dostępnych wyrazów (zdj. w załączeniu). Na holu znajdowała się tablica z pierwszym wersem wiersza, pozostałe linijki powstawały z zestawienia pojedynczych słów dostępnych obok, z których można było skorzystać.

Za przygotowanie i realizację obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego odpowiadała klasa 3 E, która spisała się znakomicie 😊

​Sylwia Karpowicz-Słowikowska
nauczyciel języka polskiego